جرم شناسی آب های سمی

پایان نامه
چکیده

آب به عنوان اصلی¬ترین مایه حیات در زندگی موجودات شناخته شده است که از دیرباز نقش اساسی در زندگی بشر ایفاء نموده است. از زمانی که بشر به پیشرفت¬هایی دست یافت، همواره آب را نیز در معرض خطر آلودگی قرار داد. با تکامل روزافزون تکنولوژی به ویژه در قرن حاضر، این مایه حیاتی زندگی بشر نیز دستخوش آلودگی¬های گوناگونی قرار گرفته که هریک تأثیرات متفاوتی بر رفتار و کردار افراد و زندگی آنان و جامعه برجای میگذارد. با افزایش حجم فاضلاب¬های شهری و صنعتی، نشت آلاینده¬ها و روان آبها، ذخایر سطحی و زیرزمینی آب به شدت در معرض آلودگی با مواد و عناصر سمی قرار گرفته است. آلوده شدن آب¬ها توسط عناصر سمی معدنی و آلی و رادیواکتیو مانند اورانیوم، رادیم، توریم و پلوتونیوم باعث بروز اختلالات و بیماری¬های گوناگون روانی و جسمی انسان میگردد. از جمله آلزایمر، پارکینسون، آمبولی توسط سمیت آلومینیوم؛ نارساییهای کبدی، کم خونی توسط سمیت آهن؛ عدم تعادل عصبی، خشونت و تأثیر بر شخصیت انسان توسط سمیت مس؛ آسم، اختلال در سیستم دفاعی بدن توسط سمیت نیکل؛ افزایش فشارخون، بیماری اعصاب محیطی و ورم مغز توسط سمیت سرب؛ تشنج، افسردگی،پرخاشگری، دیابت و بسیاری بیماری¬های دیگر توسط عناصری نظیر جیوه، آرسنیک و پتاسیم و کادمیم که بنا به نوع سمیت و تأثیری که روی روان و جسم فرد میگذارد، بیماری¬های روانی و جسمی را فراهم آورده که در مقایسه با افراد سالم، این دسته به علت بیماری بیشتر در معرض سوء رفتار قرار گرفته، زمینه ارتکاب جرم برای افراد فراهم¬تر میگردد. از این رو با توجه به پیشرفت علم و معرفتی که در خصوص آلاینده¬ها در آب حاصل شده و تأثیرات آن¬ها بر انسان، هنگام ارتکاب جرم، میزان سمیت آلاینده و وضعیت ضعف و قوت فرد در مقابل سم مذکور از باب میزان تأثیر آن بر فرد، باید در نظر گرفته شود تا حکم عادلانه در خصوص او صادر گردد. به عبارت دیگر چنانچه سمیت سم، به قدری باشد که روی ادراک، بصیرت و اراده او تأثیر شدیدی بگذارد و او در همان حال مرتکب جرم شده باشد، به لحاظ کیفری هیچ مجازاتی نخواهد داشت و فقط باید به درمان او مبادرت کرد. واژگان کلیدی:

منابع مشابه

جرم و جرم شناسی در سینمای ایران

جرم‌شناسان بر این باورند که فیلم‌های سینمایی منبع فرهنگی مهمی برای درک ماهیت و علل انحرافات اجتماعی و جرم هستند و تبین‌های ویژه‌ای از جرم را مورد تأیید قرار می‌دهند و مباحث ملی و بین‌المللی درباره علل جرم را برای بینندگان به نمایش می‌گذارند. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تبیین جرم در فیلم‌های سینمایی ایرانی بوده است. برای نیل به این هدف، هشت فیلم جنایی ایرانی ساخته شده بین سال‌های 1377 تا 1384 با...

متن کامل

جرم شناسی و دموکراسی

در این نوشتار لافری از منظری متفاوت دانش جرم شناسی و تعاملی را که این علم می‌تواند با سایر علوم داشته باشد، مورد بررسی قرار می‌دهد. وی مبارزه برای امنیت، عدالت، توسعه و رشد اقتصادی را فصل مشترک تعاملی می‌داند که جرم شناسی و دمکراسی می‌توانند با هم داشته باشند. از نظر لافری تأمین امنیت و نظم اجتماعی به همان اندازه که مهم‌ترین موضوعات مورد بحث دانش جرم شناسی هستند به همان میزان هم شالوده و مبنایی...

متن کامل

درآمدی بر جرم شناسی راست جدید و گرایش های آن

در این مقاله سعی بر این است تا با تحلیل نوشتگان موجود در رابطه با جرم شناسی راست جدید، مفهوم و انواع مهم آن تبیین گردد. بر این اساس،پس از تحلیل مفاهیم موجود در مکتب جرم شناسی راست جدید، مبنی بر شیوه‌ی پیدایش و بسط اندیشه‌های جرم شناختی، انواع گرایشات موثر در آن نیز مورد بررسی قرارگرفته است. نتیجه اینکه با توجه به ارایه ی رویکرد‌های اصلاح‌گرا توسط نظریه‌پردازان متعدد عرصه‌ جرم شناسی که قایل به ت...

متن کامل

جرم و رسانه از منظر جرم شناسی فرهنگی

جرم‌شناسی فرهنگی به‌عنوان گرایشی نوخاسته در جرم­شناسی، جامعه­شناسی و عدالت کیفری، تقارن فرهنگ و فرآیندهای کیفری را در زندگی اجتماعی معاصر بررسی می‌کند. بخشی از معنای فرهنگ از منظر این جرم­شناسی درکنار پرداختن به خرده­فرهنگ­های مجرمانه، معطوف است به پویایی رسانه­های جمعی. این گرایش با استفاده از دیدگاه‌هایِ مطالعات فرهنگی، نظریه‌ پست‌مدرنیسم و دیدگاه­های جامعه­شناختی همانند سنّت تعامل­گرا و نیز رو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده حقوق

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023